Muzyka

Jak rozpoznać muzykę

Dźdobry. W pierwszym poście opiszę pokrótce jak rozpoznać najważniejsze gatunki muzyki, do których tańczymy w parach na imprezach kizombowych. Wymienię je w kolejności od najstarszego oraz pominę najnowsze wynalazki w rodzaju urban kiz (o tym też będzie, ale kiedy indziej).


Semba

Cechy charakterystyczne:

  • gęsty rytm grany na dużej ilości różnych instrumentów perkusyjnych,
  • kick (ten duży bęben na „raz”) nie jest tak wyeksponowany,
  • wyraźna gitara rytmiczna (a ten rytm jest często dość skomplikowany),
  • instrument zwany dikanza (taka pocierana rura),
  • akcent mniej lub bardziej na „i”, nie na „raz”, KMWTW :),
  • w tekście duża ilość słów w kimbundu (czasem cały tekst jest po ichniemu),
  • tempo średnie (takie jak kizomba) lub szybkie (semba show lub karnawałowa) lub wolne (tzw. semba cadenciado).

Przykłady:


Kizomba

Cechy charakterystyczne:

  • wyraźny kick i rytm karaibskiego zouka,
  • mniej stricte afrykańskich perkusjonaliów, mniej gęste bębnienie, więcej keyboardów,
  • piosenkowa forma (zwrotka – refren – zwrotka – refren – cośtam),
  • akcent na „raz”,
  • tempo średnie lub wolne,
  • romantyczny feeling 🙂

Przykłady:


Ghetto zouk

Cechy charakterystyczne:

  • mocny, wyraźny rytm zouka z komputera,
  • ogólnie większość dźwięków nie grana tylko generowana z komputera,
  • sporo elementów z R’n’B, hiphopu, soulu itp., silna inspiracja muzyką europejską i amerykańską,
  • tempo wolne,
  • często brany za kizombę (dawno temu instruktorzy puszczali to kursantom jako „kizombę”, ponieważ z racji europejskich naleciałości była to bardziej akceptowana przez nich muzyka).

Przykłady:


Tarraxinha

Cechy charakterystyczne:

  • tłusty bicik będący zwykle bardzo spowolnionym rytmem kuduro lub afrohouse, tarraxinha nie wywodzi się z zouka tylko właśnie z kuduro (idealny przykład: kuduro i to samo, ale tarraxinha),
  • muzyka 100% z komputera,
  • feeling raczej niegrzeczny, sexy, gangsta, mamo nie patrz,
  • nie da się do tego tańczyć passady (czyli normalnej, chodzonej kizomby).

Przykłady:


Oczywiście jest sporo kawałków, które są „gdzieś pomiędzy”, niemniej są to raczej mieszanki „sąsiadujących” gatunków: semba-kizomba, kizomba-ghettozouk, ghettozouk-tarraxinha. Jak ktoś znajdzie mieszankę semby i tarraxinhi to proszę mi przesłać 🙂 No i jest jeszcze sporo innych gatunków (cola-zouki, kompy itp.), o nich będzie w kolejnych postach.

Pozdr.

4 thoughts on “Jak rozpoznać muzykę

  1. Świetny artykuł, przeczytałam uważnie. Podoba mi się, że zamieściłeś przykładowe utwory, szczególnie pokazanie różnic pomiędzy np. kompą, a tarraxą. Poza tym fajnie, że rozwijasz temat, bo nie wiedziałam, że semba ma różne odmiany. Czekam z niecierpliwością na dalsze artykuły 🙂 Czy tu się da włączyć jakieś powiadomienie, ze są nowe artykuły? 😀 Albo czy mogę prosić o informację na maila? 😀 Pozdrawiam!

  2. Świetny przekaż wiedz o historii i transformacji angolskich rytmów choć nie tylko angolskich. Matematyczne mówiąc im więcej wiedzy tym wprost proporcjo Al ie do czerpania emocji z ta;ca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top